אוהבים את אליס קולטריין

alice coltrane

יום אחד לפני כמה שנים טובות, קצת אחרי שהפסקתי לפחד מג’אז, דפדתי לי בחוצץ של ג’ון קולטריין. בין הקלאסיקות של האגדה, הופיע פרצוף של אישה אחת מרשימה, יושבת בסטודיו בחלל הכתום, ניצבת בלבוש מסורתי במרכז החדר. היא נראתה לי כמו דמות תנכ”ית, והיד שלה שהונחה על הרצפה, והמבט החרד, העביר תחושה שמשהו אפוקליפטי קורה. האזנתי, והוקסמתי.
היא היתה בעלת השכלה מוזיקלית קלאסית, ולמדה ג’אז אצל באד פאוול. ניגנה במועדון הבלו-נוט בתור פסנתרנית, ניגנה עם יוסוף לאטיף, קני קלארק, טרי גיבס ורבים אחרים. בשנת 1965 נישאה לג’ון קולטריין, וגם החליפה את מקווי טארנר בהרכב שלו, ולזוג גם נולדו 3 ילדים. היא גם היתה ההשראה לאחת מיצירות הג’אז הגדולות והחשובות ביותר בכל הזמנים של בעלה, “A Love Superme”. ב1967, כשג’ון קולטריין נפטר, היא יצאה לקריירת סולו מרתקת ומגוונת, הוציאה אלבומי סולו ב”אימפלס”, ואח”כ עברה ל”וורנר”.
היצירה של אליס מגוונת מאוד ושאפתנית. היא ניגנה על פסנתר, אורגן ונבל, והאלבומים שלה הלכו והתפתחו לכיוונים שונים ככל שהתקדמה בקריירה המוזיקלית והרוחנית שלה. מג’אז אוונגרד שאפיין את שנות היצירה הראשונות שלה, בשיתופי פעולה עם פרעה סאנדרס וארצ’י שיפ, דרך עיבודי כלי מיתר מורכבים, ועד השפעות חזקות של מוזיקה הודית רוחנית מהאשראם שבו עברה לגור כששינתה את סגנון חייה החילוני בחיפוש רוחני לאחר משברים נפשיים עם מותו של בעלה.
קולטריין היא מוזיקאית נדירה ומיוחדת, עצם זה שהיא הסתובבה בחברה של גברים שאפתניים ומלאי כריזמה, בתקופה הכי טובה שהג’אז ידע, ועדיין הייתה שם בפני עצמה, מעידה על כשרונה הרב ועל חשיבותה הרבה. היא הייתה ז’אנר משל עצמה, ובשנים האחרונות יש יותר ויותר התעניינות ביצירה שלה. הנה כמה אלבומים ששווה לכם לשמוע.

Cosmic Music 1968
“May there be peace and love and perfection throughout all creation.”
ככה נפתח הקטע האחרון באלבום, בקולו של ג’ון קולטריין שמת חצי שנה קודם. זו ההקלטה הראשונה של אליס קולטריין בתור מובילת הרכב, וניתן לשמוע בה בבירור את רוחו והשפעתו הרבה של רוח הקודש של ג’ון על המהלכים שבו. מי שצלח את קטע הפתיחה המעט קשה בכיכובו של פרעה סאנדרס, יהנה מאוד מהאלבום הזה. מי שהעצבים שלו רופפים מידי למשמע צלילים שעפים לכל הכיוונים, יהנה יותר מהאלבומים שבהמשך. האלבום יצא בהתחלה בהוצאה עצמאית של אליס, ומאוחר יותר בהדפסה של “אימפלס”
תקליט בודד- 110 ש”ח

Journey in Satchidananda 1971
אותה עטיפה שכתבתי עליה קודם, בה קולטריין על רצפת הסטודיו. אלבום בו מתארח פרעה סאנדרס, וגם האלבום הזה מאוד מושפע וקרוב ליצירות המאוחרות של ג’ון קולטריין. האלבום באווירת מסע, כמו השם שלו. רוחניות מלווה את קולטריין לאורך כל יצירתה, וגם השפעות של מויזקה עתיקה, ממצרים ועד הודו. האלבום על אף היותו מורכב להאזנה, כזה שלא נותן הנחות לאוזן, הוא גם אחד הטובים ביותר שלה, וברגע שמתמסרים לו, עוצמים עיניים ושוכחים מכל מה שקורה מסביב, אפשר להרגיש בגוף את גרעין היצירה של קולטריין וגם את אחד מרגעי השיא שלה.
תקליט בודד- 100 ש”ח

Lord of Lords 1972
האלבום האחרון של אליס ב”אימפלס”. אלבום שאפתני עם תזמורת מטורפת של כלי מיתר שקולטריין כתבה לה את כל התפקידים, 12 כינורות, 6 ויולה ו-7 צ’לו! לא פחות. שטיח המיתרים נפרש, ומעליו מרחפת קולרטיין באצבעותיה על הנבל, ומשם ממשיכה לפסנתר. על הבס צ’ארלי היידן, ועל התופים בן ריילי. קולטריין מרחיבה את אופקיה הרוחניים, כשהשפעות המזרח ניכרות ומשתלבות לתוך עולמות של מוזיקה קלאסית מהפנטת.
תקליט בודד- 110 ש”ח

Eternity 1976
האלבום הראשון לאחר המעבר ללייבל “וורנר”. המוזיקה של קולטריין הולכת ומתרחבת, ואולי גם קצת יותר קלה לעיכול, אבל לא פחות מורכבת ומגדירה מחדש את גבולות הז’אנר. אלבום שנפתח באורגן שמרמז על אווירת R&B של דטרויט, אבל שומר על אופי של טקסטורות הודיות. יפה ומומלץ מאוד בתור התחלה. משם אפשר ללכת קדימה ואחורה בקטלוג שלה.
תקליט בודד- 110 ש”ח

Radha – Krsna Nama Sankirtana 1977
הראשון מבין שניים שיצאו באותה שנה, והוא כבר הולך ומתרחק מהג’אז, ומתקרב יותר ויותר לכיוונים של גוספל. אליס משלבת באלבום שירה של סטודנטים מהאשראם, ויחד איתם נוצר אלבום נפלא.
תקליט בודד- 110 ש”ח

Transcendence 1977
האלבום הזה הוא סוף המסע של קולטריין ב”וורנר”, וגם האחרון שלה להרבה מאוד שנים אח”כ. בתחילתו יש אווירה שלווה, עיבודי כלי מיתר מרשימים, ויכל בקלות להיות פסקול מצויין לסרט, בהמשך הגוספל חוזר, ולבסוף גם השפעות ההשראם והמזמורים. אלבום מיוחד ששווה להגיע אליו אחרי שמכירים כבר כמה אלבומים אחרים שלה.
תקליט בודד 110 ש”ח

Transfiguration 1978
הופעה של קולטריין בלוס אנג’לס תיהיה ההקלטה האחרונה של ל26 שנים הבאות, ובהזדמנות הזו לאחר שנים של יצירה רחבת אופקים, היא חוזרת לבסיס, לג’אז, למה שנשמע כמו הקלטה מהתקופה בה ניגנה בהרכב של בעלה המנוח. מופע הטריו שלה יחד עם רג’י וורקמן על הבס ו-רוי היינס על התופים, מחזיר את לאוהבי הג’אז הזדמנות לשמוע אותה שוב, במקומות הכי חופשיים שלה.
תקליט כפול- 150 ש”ח

התחברות לחשבון

דילוג לתוכן