תקליטים של אריק איינשטיין

arik

מאמר זה לא מתיימר להיכנס לעומק על התפתחותו המוזיקלית של אריק איינשטיין ותרומתו האדירה למוזיקה הישראלית אלא לנסות ולתת מידע לגבי מידת נדירותם והאפשרות למצוא ולאסוף את אלבומיו על גבי תקליטים.
רבים נוטים לחשוב כי כל תקליט של אריק איינשטיין הוא נדיר במיוחד אך זה רחוק מהמצב בפועל ורק חלק קטן מתקליטיו נחשבים לנדירים ובעלי ערך כספי גבוה (לרובם יש ערך אמנותי גדול בהרבה) .חלק גדול מהתקליטים כאן זמינים כמעט תמיד אצלנו בביטניק ואתם מוזמנים לפנות אלינו בשאלות נוספות.
אריק איינשטיין, המלך הבלתי מעורער של המוזיקה הישראלית, החל את דרכו בשנות ה 50′ עם גיוסו ללהקת הנח”ל. איינשטיין השתתף בתוכנית “צריך לחיות”, “לא לצאת מן הכלים” ו – “בדרך כלל” בו קיבל גם כמה קטעי סולו. לאחר שהשתחרר מהצבא לקח חלק בהרכבים “בצל ירוק” (לצד בוגרים נוספים מלהקת הנח”ל) ולאחר מכן בשלישיית גשר הירקון (לצד בני אמדורסקי ויהורם גאון, האחרון עזב ומחליפו בהרכב היה ישראל גוריון). אלבומי ההרכבים הללו יחסית נפוצים בשוק התקליטים המשומשים וניתן למצוא אותם במצבים יפים עד 50 ש”ח.
לאחר ששלישיית גשר הירקון סיימה את דרכה התפנה איינשטיין לאלבום הסולו הראשון שלו “שר בשבילך”. האלבום הורכב ברובו משירים של הפזמונאית דפנה אילת ויצא בחברת ישראפון בשנת 1966. התקליט יצא בהדפסה אחת בלבד (יצא מחדש בשנת 2015) ונחשב לאחד התקליטים הנדירים ביותר של איינשטיין.
לאחר מכן היה חבר בהרכב המיתולוגי “החלונות הגבוהים” לצד שמוליק קראוס וג’וזי כץ. האלבום הראשון והיחיד שהוציא ההרכב (בהפקתו של בני אמדורסקי בשנת 1967) הביא למוזיקה העברית לראשונה השפעות סיקסטיז וכמעט כל שיריו הפכו לקלאסיקה. התקליט של החלונות הגבוהים, אף על פי שהיה נפוץ, הוא אחד המבוקשים ביותר ויצא בחמש הדפסות שונות:
ההדפסה הראשונה הייתה עם לייבל אדום, עטיפת למניציה וצורפה אליה גלויה עם תמונות החברים. ההדפסה השניה הייתה עם לייבל שחור ועטיפת למינציה, ללא גלויה. ההוצאה השלישית הייתה כשנה אחרי יציאת האלבום ע”ג לייבל ירוק עם לוגו “הד ארצי” צבוע בירוק עם למינציה ללא גלויה. ההוצאה הרביעית כללה לייבל צהוב ירוק, בהתחלה עם למינציה ולאחר מכן ללא. בשנת 2015, עם תחיית התקליטים בישראל, הודפס התקליט מחדש במהדורת 180 גרם, הוצאה שכללה לא מעט ביקורת מצד מאזינים על איכותה אך כמעט כל 500 העותקים כבר נמכרו. בסוף 2018 מתוכננת הדפסה נוספת.
לאחר פירוק ההרכב אריק איינשטיין החל את השותפות המוזיקלית עם שלום חנוך, גם הוא בוגר להקת הנח”ל, שותפות שעתידה לשנות את המוזיקה הישראלית.
שיתוף הפעולה הראשון בין איינשטיין לחנוך היה בשנת 68′ באלבום “מזל גדי”. איינשטיין הוקלט בליווי תזמורת CBS ובניצוחו של אלכס וייס, שגם הופקד על העיבודים. שלום חנוך הלחין את כל שירי האלבום וכתב כחצי מהם (6 מתוך 12). האלבום כולל שירים על זמניים כמו “הימים הארוכים העצובים”, “כהה כהה” ו – “מה שהיה היה”. לאלבום כמה הדפסות כאשר ההדפסה הראשונה כוללת למינציה, לייבל CBS ומדבקה על העטיפה ועליה כתוב “כולל את ‘מכופף הבננות’ “, לאחר מכן הוא יצא במהדורה דומה ללא המדבקה ובשנות ה 80′ על גבי לייבל Embassy. גם האלבום הזה יצא מחדש בשנת 2015 במהדורת 180 גרם. זמין לרכישה כאן.
תקליטים של אריק איינשטיין בביטניק
באלבום הבא של איינשטיין, “פוזי“, חנוך היה מעורב פחות ומי שבלטו היו להקת הצ’רצ’ילים שליוותה חלק משירי האלבום שהביא את הרוק אל המיינסטרים לראשונה בארץ. המהדורה הראשונה של האלבום מבוקשת במיוחד, מדובר במהדורת GATEFOLD עם למינציה ולייבל “הגר”, המהדורה השנייה אינה נפתחת עם לייבל “הגר”. במהדורות המאוחרות יותר כבר לא הייתה למינציה והתקליטים יצאו על גבי לייבל PHONODOR שחר ואח”כ כחול.
לאחר “פוזי” חנוך ואיינשטיין חיזקו את הקשר האמנותי ביניהם ובשני האלבומים שהגיעו ב 1970, “שבלול” ו – “פלסטלינה“, שלום קיבל קרדיט כשותף מלא והופיע על העטיפות לצד איינשטיין. אלבומים אלו נפוצים יותר מ “פוזי” בכל המהדורות שלהם לאורך השנים. הם בין התקליטים הכי מבוקשים של איינשטיין. הדרך הפשוטה יחסית לתערך את ההוצאות של תקליטים אלו היא על פי שני מדדים: למינציה שהייתה בשימוש בעטיפות ישראליות עד שנת 73′ היא הדרך הראשונה והשנייה היא בעזרת הלייבל עצמו מהמוקדם למאוחר (ראו תמונות):

לייבל פונודור שחור
לייבל פונודור שחור
לייבל הגר פונודור
לייבל הגר פונודור

 
1. לייבל “הגר PHONODOR” שחור.
2. לייבל PHONODOR שחור.
3. לייבל PHONODOR כחול.
 
 
ב – 1971 הוציא איינשטיין אלבום משותף עם רוב האקסלי, חבר להקת הצ’רצ’ילים, הנקרא בפשטות “שירי ילדים”, אלבום זה יצא במהדורה אחת בלבד ונחשב לאלבום הנדיר ביותר בדיסקוגרפיה של איינשטיין. באותה שנה יצא גם האלבום המשותף עם מיקי גבריאלוב (גם כן חבר בצ’רצ’ילים באותם ימים) “בדשא אצל אביגדור”, אחד האלבומים החשובים המוזיקה הישראלית. האלבום כולל בין השאר את “אני ואתה”, “שיר מספר 8” ועוד המון שירים שהפכו לקלאסיקות, איינשטיין ויענקל’ה רוטבליט כתבו את הטקסטים ללחנים של גבריאלוב. זה נחשב לדעת רבים לאלבום הרוק האחרון של איינשטיין ומשם הוא העדיף “לנסוע לאט”. אחריו יצא האלבום “יסמין” שכולל קאברים לביטלס, אלטון ג’ון וטים הארדין לצד חזרה לשירי ארץ ישראל.
שני אלבומי סולו נוספים של איינשטיין משנות ה 70′ ששווים התייחסות הם “סע לאט” המצויין עם מיקי גבריאלוב ו – “האהבה פנים רבות לה” עם יוני רכטר. גם אותם אפשר למצוא יחסית בקלות בחנויות התקליטים במחירים נוחים.
אלבומים נוספים, שרובם נפוצים למדי, שהוציא איינשטיין במהלך שנות ה 70′ הם סדרת תקליטי “ארץ ישראל הישנה והטובה”, תקליטים אלו הם נפוצים מאוד ופחות מבוקשים כיום, תוכלו למצוא את רובם כמעט תמיד בביטניק.
איינשטיין הוציא לאורך שנות ה 80′ וה 90′ שיתופי פעולה רבים עם מיטב המוזיקאים בישראל, ביניהם “שביר” ו – “יושב על הגדר” עם יצחק קלפטר, “אוהב להיות בבית” עם מיקי גבריאלוב, “פסק זמן” ו “תוצרת הארץ” עם שם טוב לוי,  “שירי אברהם חלפי” ו – “הייתי פעם ילד” עם יוני רכטר, האלבום האחרון של איינשטיין שיצא על גבי תקליט. את רובם אפשר למצוא יחסית בקלות בחנויות בארץ.
כל אלבומיו החל מ “האריה, היונה ותרנגולת כחולה” (עם יוני רכטר) יצאו בדיסקים בלבד.
מהדורות מחודשות שיצאו בשנים האחרונות לאלבומיו של אריק איינשטיין:
בדשא אצל אביגדור – פונוקול
מזל גדי – NMC
שר בשבילך – הליקון
פלסטלינה – זהב שחור
שבלול – זהב שחור
פוזי – זהב שחור
פראג (7″) – הליקון
החלונות הגבוהים – NMC
תקליטים של אריק איינשטיין

לכל התקליטים של אריק איינשטיין בחנות

התחברות לחשבון

דילוג לתוכן