אז החלטתם שאתה מתחיל לאסוף תקליטים ולא יודעים מאיפה מתחילים?

אז יש שתי אופציות, או לקנות פטיפון קודם ואז תקליטים (ואם יעמוד פטיפון יפה בבית בלי שיהיה מה לשמוע בו) או קודם תקליטים ואז פטיפון (כי אז כבר יש תקליטים וזה יהיה טיפשי לא לקנות פטיפון בשביל לשמוע אותם).

שתי הדרכים מובילות לאותו מקום אבל נתחיל עם פטיפון. באופן כללי מערכת סטריאו קלאסית “כמו של פעם” כוללת שלושה מרכיבים בסיסיים: פטיפון, מגבר ורמקולים. באופן כללי ציוד משומש תוכלו למצוא באתר יד 2, קבוצות בפייסבוק והכי טוב – מקרובי משפחה שכבר לא צריכים אותו. אם אתם רוכשים ציוד יד שניה בקשו הדגמה כדי לוודא שהכל עובד כמו שצריך, תיקון ציוד סאונד יכול לעלות לפעמים יותר משווי המכשיר.

אופציה נוספת היא פטיפון עם רמקולים מובניםפטיפונים מסוג זה לא דורשים הגברה חיצונית, זולים יותר וגם קלים לתיפעול, מדובר בפטיפונים פשוטים יחסית ואם החיידק יהיה חזק אצלכם תמיד תוכלו לשדרג למערכת שלמה.

עולם האספנות וההאזנה לתקליטים השתנה מאוד בשנים האחרונות ותקליטים שהיו שווים כמה שקלים לפני עשור עשויים להיות שווים היום עשרות או מאות שקלים. עליית המחירים החדה ביותר בארץ הייתה בתחום התקליטים הישראלים, נדירים פחות או יותר. עלייה זו נובעת משום שתקליטים ישראלים לא היו מיוצרים בארץ מאמצע שנות ה 90′ ועד היום (בשנת 2015 החלו להדפיס שוב תקליטים ישראלים מסויימים, בכמויות קטנות יחסית במפעלי תקליטים באירופה) ואי אפשר להזמין אותם מאיביי או אמזון כמו פינק פלויד או ביטלס.

אספנים רבים שמתחילים כיום את דרכם מחפשים ישר את הדברים הנדירים, הקשים להשגה שהם כבר מכירים ואני (אלעד) רואה את אספנות התקליטים יותר כהזדמנות להיפתח למוזיקה חדשה \ ישנה. כשאני התחלתי לאסוף תקליטים (אי שם בתחילת המילניום) המחירים של רוב התקליטים היו שקלים בודדים ויכולתי לנבור בארגזי רוק ישנים ולמצוא פנינים כמו Marshall Tucker Band או בוב סיגר במחירים ששווה לקנות גם אמנים שעוד לא יצא לך לשמוע. גם היום ההמלצה שלי לאספנים מתחילים היא להתחיל מארגזי המוזלים, תמצאו שם תקליטים שלא עברו מעולם למדיה דיגיטלית, תקליטים שהפכו לקלאסיקות על זמניות (כמו Year Of The Cat של אל סטיוארט, Tapestry של קרול קינג וגם סיימון וגרפינקל) ולא פחות חשוב – התקווה שתקליט נדיר או טוב במיוחד השתרבב בטעות לארגזי המוזלים.

טעות שעושים אספנים רבים (טעות לדעתי כי גם אני חטאתי בה) היא להתחיל להעביר את כל הדיסקים שלכם לתקליטים, זו משימה קשה שעשויה לעלות לכם המון כסף (כמובן שזה תלוי גם בסוג הדיסקים שנהגתם לשמוע) וגרוע מכך – לא תעניק לכם מוסיקה חדשה לשמוע אלא כך תמשיכו לשמוע אותם שירים שאתם כבר מכירים, פשוט עם קצת פצפוצים ברקע.

כמובן שאם יש אלבום שאתם ממש אוהבים בדיסק ורוצים אחד לבית אחד לאוטו אז זה שיקול אחר. (לי לדוגמא יש את האלבומים של ברוס ספרינגסטין בשני הפורמטים אבל את הבעיה הזו נשאיר לרופאים)

בתקליטים יקרים יותר נדרש יותר ידע בקנייה, חשוב לבדוק את מצב התקליט, את ארץ הייצור ומומלץ גם לעשות השוואת מחירים או התייעצות עם חבר או אספן שיודע פחות או יותר כמה תקליט מסויים אמור לעלות. הדפסות תוצרת חוץ יעלו בד”כ יותר מתוצרת הארץ למעט מקרים נדירים בהם ההדפסה הישראלית מבוקשת במיוחד בקרב אספנים מרחבי עולם.

אספנות התקליטים נוגעת בעיקר למהדורות ישנות ופחות להדפסות מחודשות אך חשוב לדבר גם עליהן. יש המון אלבומים משנות ה 60′ ועד תחילת שנות ה 90′ שהם מבוקשים מאוד וקשה עד בלתי אפשרי לעיתים למצוא אותם במהדורה מקורית גם מבחינת ההיצע ולעיתים גם בגלל המחיר וכאן מהדורות מחודשות נותנות מענה הולם לביקוש הגבוה וההיצע הנמוך.

בחנות שלנו תוכלו למצוא מגוון תקליטים חדשים ומחודשים.

אוסף תקליטים